Goetheanismus als»Erdung«der Anthroposophie - Die Bedeutung der Sinneswahrnehmung für die goetheanistische und anthroposophische Erkenntnismethode

Jahrbuch für Goetheanismus 2007, 2007, P.9-32 | DOI: 10.18756/jfg.2007.9

Abstract:

Goetheanism as a grounding’ of anthroposophy - The meaning of sense perception for Goetheanistic and anthroposophical methods of knowledge

Consciously conducted and controlled Goethean study takes place by the following steps, characterised approximately:

1. Perception is fully focused on the object, and carries out with it all the movements of its form and structuring, without any interpretation of them, but keeps every perception in mind as exactly as possible. As research shows, in this kind of intense perception the subject is actively involved without critically reflecting the object - just 'doing' it, i. e. drawing it, making notes etc. (active devotion: sentient soul).

2. In the second step, the experiences are lifted to the level of designating them with concepts although such designations have only the character of analogy, just serving the process of becoming conscious, without having any knowledge value. They are purely for sharpening attention and exactness of memory (intellectual soul).

3. In the next step the observer repeatedly dwells meditatively on the pictorial, sensorial experiences, and the movements of the form experienced inwardly are carried out again. This has to be done in conformity with the object in such a conceptually clear way that the resulting concept is not rigid but movable, open for new, extending, and possibly even completely changing, experiences (consciousness soul).

The reader of the following paper may wish to keep these three steps in mind and verify them. If it is thought that proceeding in this way is unnecessary and instead that it is possible to interpret the phenomena of the sense world With statements of spiritual science, then this will lead to the opposite. Phenomena will be interpreted according to one’s own world view, as happens everywhere, whether be is spiritualist, materialist or - as is currently back in fashion - creationist. This has nothing to do with true knowledge or being scientific.

References

  • BARTH, F. (1984): Biologie einer Begegnung. Stuttgart
  • BOCKMÜHL, J. (1977): Elemente und Äther. In: Bockemühl, J. (Hrsg.): Erscheinungsformen des. Ätherischen. Stuttgart
  • GOETHE, J. W. VON (1790): Herzoglich-Sachsen-Weimarischen Geheimrats Versuch, die Metamorphose der Pflanzen zu erklären. Gotha
  • GOETHE, J. W. VON (1817): Geschichte meines botanischen Studiums. Zur Morphologie. Ersten Bandes erstes Heft, 1817 (zitiert nach W. Troll: Goethes Morphologische Schriften. Jena 1926)
  • KIPP, F. (1980): Die Evolution des Menschen im Hinblick auf seine lange Jugendzeit. Stuttgart
  • LUTZKER‚ P. (1996): Der Sprachsinn. Stuttgart
  • MONTAGU, A. (1981): Zum Kind reifen. Stuttgart 1991 (Growing Young. New York 1981)
  • PATZLAFF. R. ( 1995): Die Rettung der Sinne - Aufgabe unserer Zeit, Teil I: Das unhewusste Ich im Wahrnehmungsvorgang. Erziehungskunst Heft 5: 485 - 500 - (2004): Der gefrorene Blick. Physiologische Wirkungen des Fernsehens und die Entwicklung des Kindes. 3. Aufl. Stuttgart
  • POPPELBAUM‚ H. (1981): Mensch und Tier. 8. Aufl. Frankfurt
  • PORTMANN‚ A. (1969): Biologische Fragmente zu einer Lehre vom Menschen. Basel
  • RITTELMEYER, F. ( 1983): Meine Lebensbegegnung mit Rudolf Steiner. 11. Aufl. Stuttgart
  • SCHAD, W. (1992): Das Nervensystem und die übersinnliche Organisation des Menschen. In: Schad, W. (Hrsg.)‚ Die menschliche Nervenorganisation und die soziale Frage. Stuttgart
  • VAHLE, H.-CH. (2007): Die Pflanzendecke unserer Landschaften. Eine Vegetationskunde. Stuttgart
  • STEINER, R. (1886): Grundlinien einer Erkenntnistheorie der Goetheschen Weltanschauung (GA 2). (wiederholte Auflagen)
  • STEINER, R. (1911): Die psychologischen Grundlagen und die erkenntnistheoretische Stellung der Anthroposophie (GA 35). Dornach
  • STEINER, R. (1919a): Die Sendung Michaels (GA 1.94), 6. Vortrag 30. Nov. 1919
  • STEINER, R. (l919b): Allgemeine Menschenkumle als Grundlage der Pädagogik (GA 293). Dornach
  • STEINER, R. (1915): Die okkulte Bewegung im neunzehnten Jahrhundert und ihre Beziehung zur Weltkultur (GA 254), Vortrag 24.10.1915. Dornach
  • STEINER, R. (1923 - 1925): Mein Lebensgang (GA 28). 9. Aufl. Dornach (2000)