Goetheanistische Ansätze für die Unterrichtsmethodik am Beispiel der Geometrie

Jahrbuch für Goetheanismus 2022, 2022, P.223-245 | DOI: 10.18756/jfg.2022.223

Abstract:

Biological questions, historical-symptomatological investigations, or literary-aesthetic forms of judgment are each based on very specific phenomena. The cognitive method of phenomenological thinking is affected by the object to be considered. They call for a different framework of treatment, which is related to the specifics of the subject. This is especially true for geometric relationships. This specific content will be considered hereafter. The pedagogical context in general is characterized and positioned as a task of our time. After that, the ’Goethean approach’ in geometry is discussed and analyzed with the help of a practical teaching sequence. What does this approach consist of? What are concrete teaching actions that can help to achieve this? Is the Goethean approach suitable for initiating learning processes in the classroom? It will become clear that a kind of workshop character for geometry lessons can be considered as a beneficial contrast to mere explanatory teaching.

References

  • Appelfeld, A. (2015): Ein Mädchen nicht von dieser Welt. rowohlt, Berlin
  • Arendt, H. (1960): Vita activa oder Vom tätigen Leben. Kohlhammer, Stuttgart
  • Baudrillard, J. (2016): Das Andere selbst. 2. Aufl., Passagen, Wien
  • Bindel, E. (1963): Die Kegelschnitte. Freies Geistesleben, Stuttgart
  • Glaeser, G., Stachel, H., Odehnal, B. (2016): The Universe of Conics – From the Ancient Greeks to 21st Century Developments. Springer Spektrum, Berlin-Heidelberg
  • Goethe, J. W. v. (1810): Zur Farbenlehre. Cotta, Tübingen
  • Heidegger, M. (1954): Vom Wesen der Wahrheit. Klostermann, Frankfurt
  • Heidegger, M. (2005): Schillers Briefe über die ästhetische Erziehung des Menschen – Seminar WS 1936/37. Marbacher Bibliothek 8, Marbach
  • Hutter, W. (2019): Goethe und die Wissenschaftsphilosophie im 20. Jahrhundert. In: Hüttig, A. (Hrsg.): Wissenschaften im Wandel. Berliner Wissenschaftsverlag, Berlin
  • Locher-Ernst, L. (1938): Geometrisieren im Bereiche wichtigster Kurvenformen. Orell Füssli, Zürich, Leipzig
  • Meister, C., Nancy, J.-L. (2021): Begegnung. diophantes, Zürich
  • Morasch, G. (2007): Hirnforschung und menschliches Selbst. Universitätsverlag Winter, Heidelberg
  • Rabajoli, E. (2014): Einladung zum Wundern. In: Exotica … And 4 other Cases of the Self (dt. & engl.). VG Bild-Kunst, Bonn
  • Rilke, R. M. (1927): Samskola. Ges. Werke Bd. IV. Insel, Leipzig
  • Sloterdijk, P. (2001): Lernen ist Vorfreude auf sich selbst – Gespräch mit Reinhard Kahl. Pädagogik 12/01: 40–45
  • Sloterdijk, P. (2011): Stress und Freiheit. Suhrkamp, Berlin
  • Steiner, R. (1932): Allgemeine Menschenkunde als Grundlage der Pädagogik (GA 293). Philosophisch-anthroposophischer Verl., Dornach